ul. T. Czackiego 3/5; 00-043 Warszawa
(22) 826 78 96
sekretariat@sitpchem.org.pl

Co to jest AdBlue?

Co to jest AdBlue?

Wymagania dotyczące czystości spalin z pojazdów wyposażonych w silniki konwencjonalne są coraz bardziej rygorystyczne. Z tego względu konieczne jest wprowadzanie dodatkowych układów oczyszczania spalin, wpływających na obniżenie emisji. Jedną z opcji jest wykorzystanie płynu AdBlue. Tylko, co to jest?

Tajemniczy AdBlue nie ma koloru niebieskiego, jakby sugerowała nazwa. Jest to bezbarwny i nietoksyczny płyn, w którego skład wchodzi mocznik (32,5 proc.) oraz woda demineralizowana (67,5 proc.). Zasada jego działania jest prosta. Jest on wtryskiwany do układu wylotowego, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury, zachodzi reakcja ze spalinami, powodując zmianę tlenków azotu (NOx) w wodę i azot (stanowiący ok. 78% składu powietrza i będący nieszkodliwy dla człowieka).

AdBlue to roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, dzięki któremu znacznej redukcji ulega emisja szkodliwych tlenków azotu, emitowanych przez samochód w trakcie jazdy. Płyn uzupełniamy raz na kilka tysięcy kilometrów (w zależności o samochodu i stylu jazdy), więc kierowca nie musi monitorować jego zużycia z taką częstotliwością, jak chociażby paliwo. Auta, w których zastosowano system AdBlue spełniają rygorystyczne standardy spalania zawarte w normie Euro 6 – dzięki temu kierowcy zyskują pewność, że ich jazda jest przyjaźniejsza dla środowiska – komentuje Jakub Góralczyk, PR Manager SEAT Polska.

Czy AdBlue może być problematyczny?

Umieszczenie zbiornika na AdBlue nie jest przypadkowe. Otóż w wielu konstrukcjach znajduje się on w okolicy układu wylotowego. Wynika to z faktu, że generowane ciepło ogrzewa zbiornik. Jest to ważne, gdyż mieszanina przy -5°C zaczyna krzepnąć, a przy -11C° zamarza. Oczywiście nic w aucie nie jest pozostawione przypadkowi. Z tego względu w zbiornikach umieszcza się również grzałki.

Jest jeszcze druga kwestia, którą trzeba poruszyć. Mocznik działa korozyjnie na blachy i może zostawiać plamy na tapicerce np. w bagażniku (jeżeli tam go przechowujemy albo tam znajduje się wlew AdBlue). Tym samym warto uważać przy jego nalewaniu, aby przy okazji nie uszkodzić sobie pojazdu.
Wykorzystanie układu AdBlue w samochodach z silnikami wysokoprężnymi jest obecnie niezbędne. Bez niego nie byłoby możliwe (w zdecydowanej większości konstrukcji) spełnienia restrykcyjnych norm. Jego obsługa nie jest praktycznie absorbująca, gdyż w większości przypadków uzupełnienie płynu będzie powiązane z przeglądem rocznym. Z tego względu nie należy się obawiać tego rozwiązania.

Inf. https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/co-to-jest-adblue-i-po-co-si%C4%99-go-stosuje/ar-BB19cfs5?ocid=msedgntp, 19.09.2020

WSPÓŁPRACA

Note: Carousel will only load on frontend.