ul. T. Czackiego 3/5; 00-043 Warszawa
sekretariat@sitpchem.org.pl

O/Bydgoszcz – wycieczki do Chełmna i Świecia

O/Bydgoszcz – wycieczki do Chełmna i Świecia

Jeszcze przed wakacjami, 11 maja 2019 r., zaprosiliśmy członków Oddziału SITPChem w Bydgoszczy na wycieczkę z cyklu poznaję swoje województwo (kujawsko-pomorskie). Tym razem zaproponowaliśmy zwiedzanie Chełmna i Świecia nad Wisłą.

Zaczynamy od Chełmna, nie wiem, czy wielu z nas pamięta, że Konrad Mazowiecki sprowadzając Krzyżaków do Polski nadał im właśnie Ziemię Chełmińską, a Chełmno miało być stolicą ich państwa. Z tego też okresu pozostało w Chełmnie dużo zabytków, jak kościół Farny, najdłuższe zachowane mury obronne w Europie (ok. 2270m), klasztor Sióstr Miłosierdzia Bożego, kościół św. Piotra i Pawła i jeszcze kilka innych obiektów.

Zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Ziemi Chełmińskiej znajdującym się w zabytkowym ratuszu i, tu ciekawostka, na ścianie ratusza umiejscowiono jednostkę miary z czasów średniowiecza tzw. pręt chełmiński (tj. 4,35m) jako jednostkę długości powszechnie w tamtym czasie używaną. Następnie zwiedziliśmy kościół farny wybudowany przez krzyżaków, w tym kościele znajdują się relikwie św. Walentego i od momentu, gdy zaczęto w Polsce obchodzić tzw. Walentynki, Chełmno wykorzystało ten fakt w promocji turystycznej swojego miasta i stało się miastem zakochanych. Łatwo odnaleźć akcenty o tym świadczące, jak np. ławeczka zakochanych. Z innych ciekawostek obejrzeliśmy park miniatur zamków krzyżackich, stare planty, punkt widokowy „najpiękniejszy widok na…Świecie”, salę tortur i wiele innych obiektów. Trzeba przyznać, że Chełmno posiada wielkie bogactwa zabytków zgromadzonych na niewielkiej przestrzeni.

Pełni wrażeń opuściliśmy Chełmno i przekraczając Wisłę udaliśmy się do Świecia. W Świeciu zwiedziliśmy dwa obiekty: kościół ze śladami kul z czasów II wojny światowej oraz Zamek Krzyżacki usytuowany dość nietypowo, tzw. zamek wodny nad brzegiem Wisły.

Po tych wszystkich wspaniałych przeżyciach wracaliśmy w domowe pielesze.

I jeszcze o jednym bym zapomniał, towarzyszyła nam piękna pogoda.

inf. 9.07.2019, Tadeusz Szczęśniak, Prezes ZO SITPChem w Bydgoszczy

WSPÓŁPRACA

Note: Carousel will only load on frontend.